Slaapexpertise

"Kracht in de dag, Rust in de nacht" aanbod

Coaching leidinggevenden en teams

  • efficiëntere communicatie
  • meer emotionele flexibiliteit
  • betere werkprestaties
  • hogere tevredenheid bij werknemers
  • burn out preventie
  • grotere veerkracht en openheid tegenover verandering
  • meer zelfbewustzijn en meer verantwoordelijkheidszin

Velen zijn moe. We leven in een slaapzieke samenleving niettegenstaande een goede nachtrust zo essentieel is want enkel in onze slaap recupereren we. Op de werkvloer is rendementsverlies vaak te wijten aan slapeloosheid en vermoeidheid. Men is minder alert, gefocust en maakt meer kans op ongevallen. Zeker shiftwerk, met zijn constant wisselende uren, kan leiden tot een ontregeling van slaap. Vanuit ervaring zien we vaak werknemers zelf hulp zoeken wanneer er al een grote slaapschuld opgestapeld is na maandenlange slaapontregeling, vaak ook met ziekteverlof tot gevolg. De kennis die we momenteel over slaap hebben, kan velen beter doen slapen. Slechte slapers zouden er op vooruitgaan als ze alleen al enkele eenvoudige slaapprincipes zouden kennen. De drie eenheden van een goed leven zijn goede voeding, goede conditie en goede slaap. Over voeding en conditie staan boeken vol geschreven. Aan slaap wordt echter weinig aandacht geschonken. Huis Midori biedt lezingen en/of trainingen specifiek op uw bedrijf toegespitst. Dit zowel specifiek voor shiftwerk als voor dagdienst

Huis Midori helpt uw medewerkers naar meer evenwicht en authenticiteit. We bouwen een brug tussen lichamelijk welzijn, slapen, mentale sterkte én de prestaties op de werkvloer. Stijgende gezondheidskosten, verhoogde kans op verkeersongevallen, menselijke fouten, lagere productiviteit is aan de orde als de slaaprust niet gerespecteerd wordt.

Er zijn 88 slaapstoornissen! Slaap is het meest frequente probleem na pijn! 30% slaapt sporadisch slecht 10 % slaapt chronisch slecht, vrouwen hebben 50% meer slaapklachten dan mannen, 50% van de 60 +ers hebben slaapklachten.

Chronische slapeloosheid is geassocieerd met:

  • verminderde prestaties op werk
  • een absenteïsme tot 10 x hoger dan gezonde werknemers (5 tot 9 extra ziektedagen per jaar)
  • opvallend meer gebruik van hospitalisatie en medische diensten
  • Coach: Annelies Smolders
Jetlag is meer dan gewone vermoeidheid van het reizen. Het is een ontregeling van dag-en nachtritme, je inwendige biologische klok, door een lange vliegreis waarbij meerdere tijdzones overbrugd wordt. Wij kunnen via een vlucht binnen een dag vele tijdzones doorkruisen. Ons lichaam echter is nog niet mee en raakt van slag. De klachten worden erger bij het ouder worden en naarmate we meerdere tijdszones doorkruisen.

Symptomen van jetlag:

  • 90 % klaagt over slaperigheid gedurende de dag
  • 60 % concentratieverlies
  • desoriëntatie
  • spijsverteringsproblemen, geen eetlust, constipatie, hoofdpijn, prikkelbaarheid, verkoudheid, veranderde werking van medicatie
De lampen bevatten de combinatie van veel lichtsterkte/lux én blauw licht waardoor 20 minuten voldoende is om vermoeidheid tegen te gaan.

In jaren ’80 is effectiviteit van lichttherapie al bewezen. Toen waren er enkel de lichtbakken. Nu is er de lichtbril die hetzelfde effect heeft: het is een handige formule: een bril die hoog op je neus staat, waardoor je zicht niet belemmerd wordt (ook mogelijk voor brildragers). Je kan gewoon rondlopen en de lichtbron neem je gewoon mee op je neus. Dit is makkelijk als je in de ochtend niet voldoende tijd hebt om voor een lamp te gaan zitten.

Zolang er licht is, wordt ons slaaphormoon melatonine onderdrukt. In de winter is er te weinig licht, dus onvoldoende onderdrukking van melatonine. In de winter begin je al veel eerder in de avond melatonine te produceren dan op een zomeravond.

Symptomen van ‘winterblues’ en vermoeidheid?

  • Gevoelens van vermoeidheid en neerslachtigheid
  • Veel zin om te slapen
  • Initiatiefverlies en lusteloosheid
  • Zin om te eten, vooral koolhydraatrijk eten (pasta, chips, chocolade)
  • Meer zin in alcohol
  • somber gevoelens
  • prikkelbaar
  • gewichtstoename
  • concentratieproblemen
  • vermindering van libido

Deze bril is ook efficiënt voor shiftwerk en ploegensysteem

Door extra te slapen, zowel in de nacht als overdag, gaat de vermoeidheid van een winterdip niet afnemen. Door dit te doen kan je zelfs een slaapprobleem creëren. Teveel slapen doet de kwaliteit van je slaap zakken en zodoende wordt je net nog meer moe. Het verhaal van de vicieuze cirkel.

Resultaten:
  • 58% energieverbetering
  • 32% daling vermoeidheid
  • 68% slaapverbetering
Verkoopadviesprijs: €219 (model retimer) en €239 (model Luminette)
Verzendkosten €6,50. We maken graag een offerte op eenvoudig verzoek via info@huismidori.be.
Profiteer van de speciale kortingstarieven via Huis Midori!
Zeker shiftwerk, met zijn constant wisselende uren, kan leiden tot een ontregeling van slaap. Vanuit ervaring zien we vaak werknemers zelf hulp zoeken bij een slaaplabo wanneer er al een grote slaapschuld opgestapeld is na maandenlange slaapontregeling, vaak ook met absenteïsme. Shiftwerkers zijn constante tijdzonereizigers. Ze slapen vaak zo al tot 2 u minder dan mensen met normale werkuren. Dit is geen kwestie van onwil maar van lichamelijke onmogelijkheid, de grenzen van je lichaam. Hoe ouder je wordt, hoe meer last je van dit werkschema zal ondervinden. Ongeacht hun werktijden dienen zij ook optimale werkprestaties te leveren. Zij zijn vatbaarder voor gezondheidsproblemen zoals depressies, hart- en vaatziekten, maagdarmklachten en virusinfecties. Loopbaanbegeleiding in samenwerking met Motmans && Partners.

Advies
  • Educatie
  • Rotatie en wisseling mogelijkheden
  • Vragenlijst avond- ochtendtypes
  • Slaapadvies
In onze maatschappij is er een blinde vlek voor alertheid = dé belangrijkste factor voor cognitief en psychologisch goed functioneren. Alertheid verhoogt productiviteit en emotionele gemoedstoestand. Op de werkvloer is rendementsverlies vaak te wijten aan slapeloosheid en vermoeidheid. Men is minder alert, gefocust en maakt meer kans op ongevallen. Aangezien slaap een belangrijke rol speelt voor de mentale, emotionele en fysieke gezondheid, kan een gebrek daaraan oa geheugenproblemen met zich meebrengen en concentratiestoornissen. De hersenfuncties die betrokken zijn bij processen zoals originaliteit, flexibiliteit, vooruitzien en taalvaardigheid verslechteren.

Inzichten worden geboden in het verband tussen slaapproblemen, werkplezier en ziekteverzuim.Een goed slaapbeleid leidt tot meer werkplezier, minder verzuim en een grotere productiviteit. Deze coaching wordt op maat gemaakt: lezing van 2 uur tot meerdere workshops.

Advies
  • Educatie
  • Rotatie en wisseling mogelijkheden
  • Vragenlijst avond- ochtendtypes
  • Slaapadvies
U wenst deze behandeling te starten of wil meer informatie?